100 piese esențiale în 2016 [30 – 01]

“Luați piesele 13 + 17 + 19 + 23 + 29, ascultați-le oriunde ați fi și brusc 2016 o să vi se pară c-a fost un an mai bun. De fapt, luați cele 101 piese și veți ajunge la aceeași concluzie.” Raisa Beicu

Muzica unește. Bucurați-vă de ea.

030. BASTILLE – Good Grief

Good Grief este o bucată de pop emfatic, pretențios, umflat, toate aceste adjective într-un sens pozitiv. Linia funky de bass deschise foarte frumos după loviturile de tobe, apoi se prelinge și se pierde într-o bătaie de palme și într-o mare de synth-uri. Producția splendidă și versurile acide (care vorbesc despre o despărțire), adăugate la elementele descrise mai sus fac ca Good Grief să fie deja un hit major.
Cuvinte cheie: “Every minute and every hour, I miss you, I miss you, I miss you more, Every stumble and each misfire, I miss you, I miss you, I miss you more.”

029. BORNS – American Money

Ce frumos curge refrenul, este repetitiv și cam oricine îl poate reține și cânta. Se simte o rădăcină rock în abordare, aranjamentele vocale sunt stufoase , iar peste rădăcina rock se suprapun synth-uri și chitare cu sunet optzecist. American Money arată precum o pereche clasică de Levi’s băgată la prespălat.
Cuvinte cheie: “So take me to the paradise, It’s in your eyes, Green like american money.”

028. FRANK OCEAN – Ivy (alegere Scena9)

În anul în care l-am pierdut pe Prince, l-am câștigat irevocabil pe Frank Ocean. Super-producătorul queer de culoare nu-și mai ascunde vulnerabilitățile în hituri scrise pentru alții. Piesa asta fără percuție, despre o primă iubire, se susține doar într-o chitară și-o voce, care la final se sparg onest, dureros, în 1000 de cioburi de nostalgie și furie.
Cuvinte cheie: “I could hate you now, it’s quite alright to hate me now, when we both know that, deep down, the feeling still deep down is good.”

027. TONY BABOON – Waterflies

Nu vă lăsați păcăliți de începutul festivist, cu alămuri multe, nu-i nimic jovial aici. Dacă în clipa de față Midlake s-ar putea întruchipa într-o singură trupă sau melodie din România, atunci Tony Baboon și Waterflies ar fi cap de listă. Dar să lăsăm comparațiile la o parte și să punctăm versatilitatea lui Tony Baboon, ușurința cu care trece de la reggae la psychedelic rock și folk rock.
Cuvinte cheie: “The freedom lies way beyond our minds, Where the gray skies, Meet the colorful Paradise, Paradise of big-eyed fireflies.”

026. FOALS – Birch Tree

Piesa a fost scrisă după un consum generos de fluide, în plină mahmureală, în Olanda, în spatele scenei, în așteptarea probei de sunet. Ăsta a fost scheletul piesei, dezvoltarea a urmat în UK. Savoarea piesei este dată de o mașină veche de ritm care duce beat-ul într-o zonă hip-hop.
Cuvinte cheie: “Come meet me by the river, See how time it flows, I’ll meet you by the river, See how time it flows.”

025. CHRISTINE AND THE QUEENS – Tilted

Héloïse Letissier este o solistă franceză care cântă sun numele de Christine And The Queens. Piesa Tilted are variante atât în franceză, cât și-n engleză. Translația către engleză a avut loc pentru că ideea este aceeși în ambele limbi. Este un cântec capcană, un cântec pop cu un subiect care nu-i deloc plăcut, de fapt este un cântec ușurel despre depresie, despre negăsirea balanței în viață. Totul spus în imagini frumoase, pe o melodie dansantă. Parșivenie curată!
Cuvinte cheie: “I’m actually good, Can’t help it if we’re tilted, I’m actually good,Can’t help it if we’re tilted.”

024. EDITORS – Ocean Of Night

Pianul din piesă o ridică la rang de imn și parcă pe refren se aude o voce feminină. Yep, așa este. Este atât de delicat plasată, aproape imperceptibilă, încât amplifică misterul și așa existent în aproape orice piesă Editors.
Cuvinte cheie: “Love is a feeling, Buried with me in the yard, Gaze at the skyline, Under the ocean of stars.”

023. LP – Lost On You (alegere Scena9)

„Ahh, piesa aia!”, pe care poți să dansezi în clubul de hipsterași, s-o vezi postată de intelectuali pe facebook, s-o auzi în taxi la postul comercial de radio. Are suflet ca Adele, refren-șopârlă, care ți se strecoară-n ureche și nu mai iese, regrete de iubire și niște sound retro-nostalgic. Și e mișto și tipa. Da’ cum se numea?
Cuvinte cheie: “Let’s raise a glass or two to all the things I’ve lost on you.”

022. CROWD CONTROL – Paradox feat. RODION G.A.

Paradox este un vis împlinit, de fapt o reinterpretare a unui vis. Să cânți cu unul dintre eroii tăi muzicali nu-i simplu și nici ușor. Piesa începe cu inconfundabilul sound Rodion G.A. și curge, instrumental, într-un post punk apocaliptic. Clapele surfează pe tot parcursul piesei, în tonuri optzeciste de Vermona, iar Rodion punctează cu riff-uri scurte și hărșâituri de bandă.
Cuvinte cheie: “Silence in these rooms chapters, Faces there’s joy and there’s laughter, There’s no one to call us reactor, And these leafs are final contractors.”

021. GRIMES – Kill V. Maim

Killer Queen este sursa de inspirație pentru Kill V. Maim. Tobe cât cupride, samples, refren nebun, break, instabilitate, demență. Fix Killer Queen și, probabil, cântecul preferat a lui Claire Boucher, adică Grimes.
Cuvinte cheie: “I got friends in high places, I get out for free, I got in a fight but they don’t know me, Cause I’m only a man, And I do what I can.”

020. TEMPLE INVISIBLE – Breathe

Când influențele citate sunt Massive Attack sau Nine Inch Nails lucrurile sunt excelente. Amestecul este excelent dozat, fazele trip hop se suprapun peste industrial, chitarele vag psihedelice merg minunat mână în mână cu elementele eclectro cu tușă optzecistă.
Cuvinte cheie: “In an instant flash, Everything turns white, Every light you see, Is your enemy.”

019. BEYONCE – Formation (alegere Scena9)

În ziua în care s-a lansat clipul, SNL a răspuns cu un sketch excelent, în stil de trailer de film apocaliptic – The Day Beyoncé Turned Black. N-ai ce să zici în plus: clipul are black pride, referințe la identitatea feminină de culoare, dezastrul din New Orleans și uciderea lui Trayvon Martin. Peste tot și toate tronează Queen Bey cea dătătoare de swag.
Cuvinte cheie: “You know you that bitch when you cause all this conversation. Always stay gracious, best revenge is your paper.”

018. THE STONE ROSES – Beautiful Thing

Ritmul funky dat de bass și tobe este punctat și de chitară, iar imaginea de ansamblu este mai degrabă a unui cântec solo Ian Brown și nu a unuia The Stone Roses. Numai că vorbele complică puțin lucrurile pentru că de la I Am The Resurection, Brown se crede un fel de Mesia. Ritmul funky se scurge pe toată durata piesei și ne face să căutăm o comparție cu Fool s Gold, altă piesă care renunță la ciclul strofă – refren, în favoarea unei contrucții ce așează vocea în spatele muzicii.
Cuvinte cheie: “There was no crucifixion, Just lies to steal your mind, Now I know that you’re thinking, That I’m running out of time.”

017. DAVID BOWIE – I Can’t Give Everything Away

Greutatea de a vorbi despre Bowie mă apasă din plin. Jonathan Barnbrook, adică cel responsabil cu iconografia ★, spune că videoul, ce începe în alb/negru și apoi ajunge la o explozie de culoare, este, evident, un omagiu adus unuia dintre cei mai influenți muzicieni de după cel de al doilea razboi mondial.
Cuvinte cheie: “I know something is very wrong, The pulse returns for prodigal sons, The blackout’s hearts with flowered news, With skull designs upon my shoes.”

016. FKA Twigs ll Good To Love

Good To Love este una dintre cele mai aerisite piese FKA, un instrumental simplu și sărac în instrumente. În ciuda acestei sărăcii instrumentale, piesa are forță și doar cu voce și o clapă razleață, Tahliah Barnett reușește să amplifice melodia care la final se pierde într-o cascadă de efecte.
Cuvinte cheie: “I’ll pray for you if you give me time, I’ve had a thousand hearts, Now you’re after mine.”

015. BECK – Wow

Wow este o piesă construită pe baza synth-urilor și a bass-ului, la care se adaugă o samplă de flaut. Atmosfera hip hop este spartă spre finalul piesei de un cor ce este acompaniat de un pian săltăreț.
Cuvinte cheie: “My friends, your friends, Love ’em every day like it’s just about to end, Now we’re pissin’ in the wind cause it’s so pine fresh, Right now, Yeah I, I wanna get it lik.”

014. PORTISHEAD – SOS

SOS este primul cântec lansat de Portishead după 2009. Un cover după iconul pop disco ABBA, dar un cover foarte încărcat emoțional, și din cauza mesajului, și a mainii întinse de la final, dar și din cauza producției minimale și dark. Mâna întinsă de Beth Gibbons la finalul piesei, se suprapune peste mesajul transmis de Jo Cox, parlamentar laburist, ucisă cu focuri de armă “We have far more in common than that which divides us.”
Cuvinte cheie: “When you’re gone, How can I even try to go on?, When you’re gone, Though I try how can I carry on?”

013. KARPOV NOT KASPAROV – Kaissa

Am putea s-o cotim și să căutăm denumiri savante pentru ce cântă KNK. Știți ceva, ăsta e pop. Oricum l-ați spune orchestrațiilor luxuriante cu influențe psihedelice sau synth-uri aromate de anii 80. KNK, electronică și baterie, un duo ce-și trage numele din Kaissa, programul automat de șah dezvoltat în fosta URSS, numit și el după Caïssa, zeița șahului, promite enorm după Soundtrack For A Game Of Chess (The Vocal Edits).
Cuvinte cheie: “Follow me on the chess board, where there’s no way to cheat. Wait and see the two thetra-chords will divinely complete.”

012. LEONARD COHEN ll If You Want Darker (alegere Scena9)

Da, știum, Cohen a murit – dar e nedrept să reduci piesa asta la statutul de testament. Dacă e s-o etitchetăm, atunci să fie opera magna. Vocea aspră a poetului bătrân pune iubirea pe piedestal, dar nu uită nici să ironizeze mordant religia. Madlenă: pentru backing vocals, Cohen a apelat la cantorul sinagogii pe care o frecventa în tinerețe.
Cuvinte cheie: “Hineni, hineni, I’m ready, my Lor”

011. MASSIVE ATTACK ll The Spoils feat. HOPE SANDOVAL

Vocea lui Sandoval, solista Mazzy Star, dansează pur și simplu printre ritmuri dark și cinematice de synth-uri și sunete de viori. The Spoils nu aduce nimic nou în sunetul Massive Attack, nu torturează sunetul, ci mai debrabă este un strigăt după prima perioadă a formației.
Cuvinte cheie: “I got that feeling, that bad feeling that you don’t know, I don’t even know her but I hope that she comforts you tonight, And I somehow slowly love you, And wanna keep you this way.”

010. DELIRIC x SILENT STRIKE ll Mâine feat. EM

Sunt piese care îți vorbesc din prima în imagini. Curg, la fel și imaginile în mintea ta. Habar nu am ce tablouri a văzut Modest Petrovich Mussorgsky când a compus suita pentru pian Pictures at an Exhibition, dar aici drumul s-a făcut invers. De la muzica lui Silent și versurile lui Deliric s-a ajuns la minunea asta de clip animat de trei minute jumătate, format din peste 5000 de desene în toate formele, grafit, pastel, acrilice, acuarelă, tuș negru, și pe hârtie, și pe pânză.
Cuvinte cheie: “De la mersul biped la primul pas pe lună, Am făcut pași încet, am rămas în urmă, Am făcut pași rapid, ne-am rupt de turmă, Și pași înapoi ce speranța ne curmă.”

009. THE CHEMICAL BROTHERS – Wide Open feat. BECK

Munca alături de Beck a făcut să iasă o piesă ca un marș triumfal, un marș lent, atât de neobișnuit pentru The Chemical Brothers. Bine, bine dar unde este ritmul puternic? Nu e. Și totuși Wide Open reglează atât de bine cadența dansatoarei Sonoya Mizuno.
Cuvinte cheie: “I’m wide open, But don’t I please you anymore? You’re slipping away from me.”

008. GREETINGS SUGAR ll Greener

Povestea continuă. O piesă cinematică, în aceeași linie pe care Ștefan și Gabi au dezvoltat-o la Moebius. Alămurile sar în urechi, chitarele le însoțesc cu acorduri arpegiate transformate într-un adevarat motiv melodic. Piesa este mai mult una de ambianță decât una tematică.
Greetings Sugar este cu siguranță revelația muzicală a toamnei 2016.
Cuvinte cheie: “Cover your tracks, The waltz is over soon, Took a peek through the cracks Indeed, the grass is greener, On the other side Of the ocean.”

007. THE AMSTERDAMS – The Great Fire

Hai să complicăm lucrurile cu The Amsterdams și The Great Fire. Să spunem că avem un bass care răstoarnă acordurile refrenului. Faza asta, dă refrenului proporții epice și face diferența atât de mare dintre strofă și refren. Între acordurile dintr-o piesă se stabilesc relații care pot fi modale sau tonale,The Great Fire combină cele doua universuri. Ăsta e lucrul care te surprinde, fără să știi.
Pentru mine, este piesa românească a anului 2016!
Cuvinte cheie: “It used to be all black and white, Now I’m a color blue, You learn to dance naked in the wild, So why should I tame a shrew.”

006. PJ HARVEY – The Wheel

Un exemplu excelent de piesă angajantă, de piesă cu atitudine și luare de poziție. Este o piesă pe care Harvey a scris-o după călătoriile pe care le-a făcut în Kosovo. Povestea celor 28000 de copii dispăruți este cumplită, iar PJ nu face decât să consemneze tragedia asta printr-o piesă atinsă puțin de blues. Partea culminantă se atinge pe finalul piesei când versul “watch them fade out” este repetat obsesiv de 23 de ori.
Cuvinte cheie: “Watch them fade out” x 23

005. DAVID BOWIE – No Plan

Pitchfork face o superbă comparație între My Way-ul lui Sinatra și No Plan. Saxofonistul Donny McCaslin reușește să capteze o bucățică din atmosfera My Way prin tenta lounge și jazzy pe care o imprimă piesei.
Cuvinte cheie: “Here, there’s no music here, I’m lost in streams of sound, Here, am I nowhere now? No plan.”

004. MOBY – Are You Lost In The World Like Me feat. THE VOID PACIFIC CHOIR

După mai bine de 15 ani, de rateu după rateu, Moby se trezește, parcă resuscitat de 220v. Piesa are calitate de imn, ultima care vibrase în aceleași coordonate fusese Lift Me Up, dar de data asta Moby adaugă latura apocaliptică. Este o piesă furioasă care merge până-n delir, este o piesă industrială pe combinație cu un tehno ciudat, iar corul de pe refren dă un entuziasm aparte întregului.
Cuvinte cheie: “Are you lost in the world like me? If the systems have failed? Are you free? All the things, all the loss, Can you see? Are you lost in the world like me?Like me?”

03. RADIOHEAD – Burn The Witch

Prima întrebare pe care mi-am pus-o după ce am ascultat piesa asta a fost dacă e mai mult rock sau mai mult electro. Pentru că, de ceva vreme, Radiohead se învârte în cercul ăsta. Pănâ la urmă nici nu contează, dar fiind o trupă profetică și foarte influentă poate ghicim noile direcții muzicale ale rock-ului. Da, el este împins de asemenea trupe. Burn The Wirch reface conexiunea, pe care trupa se pare că o pierduse, cu marile hituri. Ce mi se pare fantastic, da fantastic, este modul de producție. Să transformi o orchestră de coarde, care cântă în tehnica pizzicato, într-o altă formă de percuție, asta da creativitate și viziune.
Cuvinte cheie: “Red crosses on wooden doors, And if you float you burn, Loose talk around tables, Abandon all reason, Avoid all eye contact, Do not react, Shoot the messengers.”

002. ANOHNI – Drone Bomb Me

Un cântec de dragoste din perspectiva unui copil de 9 ani, ai cărui parinți sunt uciși de o dronă, în Afganistan.Vocea, dar și producția făcută de Hudson Mohawke și Oneohtrix Point Never accentueză tușa neagră din povestea piesei. Întâmplător, sau nu, clipul este lansat la 2 zile după ce o dronă americană ucidea peste 100 de somalezi. Nabil Elderkin regizează acestă mică explozie de trăiri și sentimente, sub directoratul artistic al lui Riccardo Tisci de la Givenchy, iar personajul principal din clip este Naomi Campbell care reușeste o performață extraordinară. Cele 2 ipostaze ale ei, cea de pe scaun, din prima parte, cu lacrimi pe obraji, în care își sincronizează perfect buzele cu versurile cântecului și cea de a doua, lascivă, fac să crească dramatismul.
Cuvinte cheie: “Let me be the first, I’m not so innocent, Let me be the one, The one that you choose from above, After all, I’m partly to blame.”

01. DAVID BOWIE (1947 – 2016) – Lazarus / Blackstar


Ne atrag extremele, ne atrage neconvenționalul, ne atrag poveștile spuse frumos și cu sens, ne atrage misterul, ne atrage ambiguitatea, ne atrage echivocul. Bowie ni le-a oferit pe toate, unele pe rând, altele deodată. Pentru cineva atât de avid de anonimat în ultima perioadă, pare non sens ce-i scris mai sus.
Niciodată nu am știu să ne raportăm clar la Bowie, pentru că pentru că de fiecare dată era altfel, fie că era vorba despre un star pop, artist hipermodern, solist experimental, poet în declin, demon și, în final, înger și stea neagră.
★ este considerat unul dintre cele mai experimentale discuri ale lui Bowie din ultimele patru decade. Asta și pentru moștenirea pe care o lasă, este ca un puzzle, ca o cutie de surprize, când crezi că nu mai ai de aflat ceva, în mod sigur el îți transmite contrariul.
★ este un disc viu, chiar dacă Bowie s-a dus să moară puțin.
Cuvinte cheie: “Look up here, I’m in heaven, I’ve got scars that can’t be seen, I’ve got drama, can’t be stolen, Everybody knows me now.”
“How many times does an angel fall? How many people lie instead of talking tall? He trod on sacred ground, he cried loud into the crowd, (I’m a blackstar, I’m a blackstar, I’m not a gangster)”