10 cântece inspirate de cărți [1]

Don’t Stand So Close To Me || THE POLICE [Zenyatta Mondatta, 1980]
Carte: Lolita de Vladimir Nabokov
Sting mărturișeste că și-a dorit să scrie un cântec despre sexualitatea din clasele de cursuri. Cântecul este bazat și pe experiența sa de profesor într-un gimnaziu britanic. Asta pe de o parte. Apoi, dragostea lui pentru romanul lui Nabokov. Sting a plimbat ideea asta prin cap cam un an jumatate, apoi totul s-a așternut foarte clar pe hartie: profesorul, virgina, violul din masină, Nabokov.
Cuvinte cheie: “Young teacher the subject of schoolgirl fantasy… This girl is half his age… He starts to shake and cough/Just like the old man in that book by Nabokov.”

Ramble On || LED ZEPPELIN [Led zeppelin II, 1969]
Carte: The Lord Of The Rings de J.R.R. Tolkien
Versul care deschide cântecul”Leaves are falling all around” este o parafrază la un poem de al lui Tolkien, Namarie. Referințele la Tolkien sunt evidente: Mordor, Gollum.
Interesant este faptul că Led Zeppelin nu se oprește aici cu influențele, alte două piese sunt puternic inspirate de opera lui Tolkien: The Battle Of Evermore și Misty Mountain Hop.
Cuvinte cheie: “’Twas in the darkest depths of Mordor/I met a girl so fair/But Gollum, and the evil one crept up/And slipped away with her.”


Are Friends Electric? || TUBEAWAY ARMY [Replicas, 1979]
Carte: Do Androids Dream Of Electric Sheep? de Philip K. Dick
Paradoxal, această piesa lungă și posesivă, fără un refren sau vreo linie recognoscibilă a intrat în topul britanic. Gary Numan o descrie fix așa: “no recognisable hook-line whatsoever”.
Cuvinte cheie: “You know I hate to ask/But are ‘friends’ electric?/Only mine’s broke down/And now I’ve no one to love.”

Soma || THE STROKES [Is This It?, 2001]
Carte: Brave New World de Aldous Huxley
Soma este numele unui drog imaginat de Huxley în cartea sa. Conform cărții, componentele chimice și farmacologice nu sunt foarte bine definite.
Aceeași referire la drog o găsim și într-un cântec The Smashing Pumpkins de pe Siamese Dream.
Cuvinte cheie: “Soma is what they would take when/Hard times opened their eyes.”

Atrocity Exhibition || JOY DIVISION [Closer, 1980]
Carte: Atrocity Exhibition de J.G. Ballard
Cu piesa asta Curtis parcă își prefațează moartea. Până și art work-ul discului (una dintre cele mai răscolitoare imagini puse pe coperta unui album) duce cu gândul la moarte. Punerea în scenă s-a făcut de Martyn Atkins și Peter Saville cu ajutorul fotografului Bernard Pierre Wolff.
Cuvinte cheie: “You’ll see the horrors of a faraway place,/Meet the architects of law face to face”.

Two Dancers || WILD BEASTS [Two dancers, 2009]
Carte: Sexus de Henry Miller
Sexus face parte din trilogia The Rose Crucifixion, alături de Plexus și Nexus.
Cuvinte cheie: “they dragged me by my ankles through the street (two hearts)/they passed me round them/like a piece of meat/his hairy hands/his falling fists/his dancing cock/down by his knees.”

Venus In Furs || THE VELVET UNDERGROUND [The Velvet Underground & Nico, 1967]
Carte: Venus In Furs de Leopold von Sacher-Masoch
Este evident de unde ne-am pricopsit cu termenul de masochist. Cea mai bună descriere a piesei am găsit-o la Erich Kuersten, care în eseul “Venus in Furs by the Velvet Underground” o descrie cam așa : “cântecul nu are intro sau un crescendo inițial; începutul îți dă senzația că ai deschide ușa unui club de opium sau sadomaso decadent din Marrakesh, a unei rafale amenințatoare de aer conditionat din Estul Mijlociu, acompaniată de un beat asurzitor ce pare a fi veriga lipsă dintre Boleroul lui Ravel și varianta Led Zeppelin a When the Levee Breaks”.
Cuvinte cheie: “Kiss the boot of shiny, shiny leather/Shiny leather in the dark/Tongue of thongs, the belt that does await you/Strike, dear mistress, and cure his heart.”

For Whom The Bell Tolls || METALLICA [Ride The Lightning, 1984]
Carte: For Whom The Bell Tolls de Ernest Hemingway
O piesă inspirată de o carte, ce la randul ei își are numele extras dintr-o serie de meditații și rugăciuni despre vindecare și suferință, a poetului John Donne, Devotions Upon Emergent Occasions. Hemingway citează o parte a unei meditații (în original) în prefața cărții: “and therefore never send to know for whom the bell tolls; It tolls for thee”.
Cuvinte cheie: “Crack of dawn, all is gone except the will to be/Now they see what will be, blinded eyes to see/For whom the bell tolls/Time marches on/For whom the bell tolls.”

Scentless Apprentice || NIRVANA [In Utero, 1993]
Carte: Perfume de Patrick Suskind
Parfumul a fost una dintre cărțile preferate ale lui Cobain. Solistul descrie personajul principal, pe Jean-Baptiste Grenouille, un băiat născut în hala de pește din Paris și care era înzestrat cu un miros ieșit din comun.
Cuvinte cheie: “He was born scentless and senseless/He was born a scentless apprentice.”

Killing An Arab || THE CURE [primul single, 1978]
Carte: L’etranger de Albert Camus
Robert Smith povestește că a scris textul după momentul critic din cartea lui Camus, în 1976. Este o impresie “condensată” a acestui moment, în care povestitorul, Meursault, împușcă un algerian fără niciun motiv. Piesa a avut o istorie controversată și a fost privită ca o promotoare a violenței față de arabi. In State, prima compilație de singles a apărut cu un stiker pe care scrie:”The song ‘Killing an Arab’ has absolutely no racist overtones whatsoever. It is a song which decries the existence of all prejudice and consequent violence. The Cure condemn its use in furthering anti-Arab feeling”.
Cuvinte cheie: “I’m alive/I’m dead/I’m the stranger/Killing an arab.”